Jeg skrev tidligere denne uka om det å få barna til å spise sunt, ja ikke minst det å få dem til å like grønnsaker.. Martine har aldri vært noe glad i brokkoli. Et tre kaller hun det! Hehe. Men som jeg skrev i det forige innlegget prøver vi å servere de type grønnsaker dem ikke liker på forskjellige måter, slik at barna kanskje får smaken på dem likevel.

Her om dagen laget mannen min en brokkoli og blomkålgrateng, og dette gikk ned på høykant. For første gang likte Martine «tre» og syntes det smakte godt. I denne gratengen er det jo mye suppe/saus som gjør at smaken blir litt dempet. Samtidig er grønnsakene utrolig myke, og ikke småharde slik de er ved vanlig koking.

Oppskriften ble først hentet fra pakken til blomkålsuppen, men så har da Kristoffer piffet den opp med litt ekstra. Her kommer oppskift:

Du trenger:
♥ 1 pose toro kremet blomkålsuppe
♥ 5 dl vann
♥ 2 dl fløte
♥ 1 brokkoli (vanlig str)
♥ 1 blomkål (vanlig str)
♥ 1 pk bacon
♥ 150 gram revet ost (ca en stor klype)
♥ 2 brødskiver

♥ Evt hvitløksbrød ved siden av

Fremgangsmåte:
♥ Skru på ovnen til 200 grader
♥ Kok brokkoli og blomkål til de er myke
♥ Lag suppen men istedet for 8 dl vann og 2 dl melk skal du bruke 5 dl vann og 2 dl fløte
♥ Klikk/skjær baconet i små terninger
♥ Stek bacon – GODT. Da deler det seg litt mer underveis også. Legg dette på et hånkle (evt torky papir) slik at fuktigheten suges ut
♥ Smuldre brødskivene og legg dette i en stekepanne. Ta deretter baconet sammen med brødsmulene og rør om på varme
♥ Legg de kokte grønnsakene i en ildfast form.
♥ Hell suppen over grønnsakene.
♥ Strø bacon og brødblandingen over
♥ Strø deretter revet ost over det hele. PS: Man skal ikke ha veldig mye ost slik at det lager et «lokk». Men det under skal ses imellom.
♥ Sett dette inn i ovnen på 200 grader i ca 15 minutter, eller til det er kok i hele formen (det starter å koke ytterst også brer det seg innover)
♥ Evt stek hvitløksbrød sammen med gratengen når den starter å bli litt gylden.

Så er det bare å nyte, og satse på at våre søte små finner retten fristende.

IMG_4940_7631-565x600

Del innlegget mitt

8 thoughts on “Brokkoli og blomkålgrateng

  1. Mmm!! Så kjempegodt ut :) vi pleier å bruke hjemmelaget hvit ostesaus å helle over, da blir det litt tykkere, også kjempegodt! Bare et lite tips :))

  2. Hvor sunt tenker du dette er på en skala?
    Både blomkål og brokkolien er kokt ned til minimum av næringsstoffer i denne oppskriften. iI tillegg til da produkter fra en posesuppe, fløte, ost , bacon og hvitløksbaguetter er da vel dette en real bombe av både fett, raske karbohydrater og annet rusk?

    • Jeg tenker ikke at dette er det sunneste alternativet, men et sunnere et..

      Hensikten, som jeg skrev i det forige innlegget er jo å få barna til å like en viss grønnsak. Her klarte vi det! Og selvom den var kokt godt, så har hun nå blitt kjent med smaken og satt sammenhengen sammen med noe positivt. Da kan det hende den blir mer spennede å spise neste gang vi lager den med eks salat, wok, kjøtt osv.

      Mine barn har ikke vondt av litt karbohydrater, fett osv. De lever absolut ikke på noe lavkarbo.. Hvorfor skulle de ikke kunne spise ost? Bacon? Følte? Kornprodukter? De er da barn som vokser, så hvorfor skulle de ikke få dette?

      Vi prøver å fokusere på å tilføre mer grønnsaker til middagene våre og velge noen litt sunnere middager. Jeg har aldri skrevet at vi lever på noe strengt kosthold uten fett og karbohydrater slik du fremstiller her?

      Vi valgte posesuppe her ja, og tror ikke det er krise! Noenganger lager vi mat fra bunn av, og andre ganger ikke. I en hektisk hverdag er det ikke alltid vi har tiden eller muligheten til det, og vi bruker da heller tiden sammen med barna enn å stå de få timene vi får etter barnehage på å lage mat helt fra bunn. MEN vi har jo eks tilsatt ekstra ferske grønnsaker så tror ikke akkurat det er krise. :P

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *