I vinter var jeg, mannen og barna på en skikkelig familietur til Gran Canaria. Vi har egentlig ikke vært så mye i syden sammen før, så vi følte oss litt rådville da vi skulle sette oss ned å kikke over alternativene. Men vi bestemte oss ganske tidlig for at vi ønsket å reise med start tour da vi alltid har hatt god erfaring med dem. Og det angrer vi ikke på! God oppfølging og service på all mulig måte.
Vi valgte å bestille rom på «maspalomas princess» for der så det rett og slett fantastisk ut! Og hotellet sto til forventningene. Jeg lovet dere et «oppfølgingsinnlegg» om vår erfaring med dette hotellet men det ble jo helt glemt.. Men her om dagen fikk jeg en påminnelse på min facebookside og da fikk jeg satt i gang med innlegget. Bedre sent enn aldri?

Maspalomas princess

Førsteinntrykk:

Luksus.. Hotellet ser jo fantastisk flott ut på utsiden.. Og når du gikk inn dørene ble jo inntrykket bare forsterket. Det første du møter er et digert rom der det første du ser er resepsjonen. De ansatte der var hyggelig og medhjelpelig. Man ser enkelt hvor man skal gå for å komme til rommene og til uteplassen.

Rommene

Jeg ble veldig positivt overasket over rommene. Vi valgte jo et vanlig dobbelt rom, da vi viste at vi ikke kom til å være så mye på rommet annet enn når vi skulle sove. Rommet var stort nok til vår dobbeltseng, en utslått sovesofa samt en reiseseng til Matias. I tillegg sto det en pult og masse garderobeplass inne i «stuen/rommet». Gangen mellom bad og rommet også såpass stort at vi akkurat fikk plass til å sette vognen der, samt ha god plass til å gå ut og inn. Badet var av veldig god stand. Lignet slike bad man ser her hjemme på et hotell. Jeg har ofte opplevd å få litt slitte og gamle bad når man reiser slik. Men her var det badekar med en god dusj, vask med masse benkplass og et rent og pent toalett. Badet var såpass stort at vi fint kunne være alle fire inne på badet og stelle oss samtidig uten problem.
Ulempen med vårt rom var at vi ble plassert ganske langt vekk fra heisen/trappene så det var et godt stykke å gå i den laange laange gangen.. Var vi ute ved bassenget måtte vi planlegge godt hva vi skulle ha med da det tok sin tid å «bare» skulle hente noe på rommet. Men slik er det vel når man bor på et såpass stort hotell. Så et tips til småbarnsforeldre kan være å legge inn et ønske om å bo nærmere uteomårde/resturanten.

Personalet

Vi har egentlig bare positivt å si om personalet. Vi ble tatt godt imot, og vi merket tydlig at det var en høy standar på personalet der. Det var strengt antrekk, holdning og måten å prate på. Den dagen vi kom tok vi en runde rundt hotellet for å se før vi tuslet opp på rommet for å sove. Klokken var vel da ca 23. Da Matias skulle legge seg var lakenet i sengen hans våt og vi var egentlig usikre på om barna hadde sølet noe eller om den var våt fra tidligere. I tillegg savnet vi sengetøy til sovesofaen der Martine skulle sove. Vi tok en tlf ned til resepsjonen og 10 minutter etterpå kom det to søte vaskedamer og byttet på senger, redde opp Martines seng osv. Jeg ble stående og måpe. Jeg trodde ikke dem hadde vaskedamer klokken 23 på kvelden..?
På resturanten (der man spiser med all inclusive) var det såpass stort at man fikk jo ikke den kontakten med de ansatte som man kanskje gjør på et mindre hotell. Men de var alltid høflig og medhjelpelig om det var noe vi lurte på. Ute ved hotellet var det et par forskjellige små resturanger og en snackbar. Her var det jo ikke så mange folk, så her var de litt «roligere». Men fordi merket vi at dem hadde en holdning der dem skulle gi oss det vi trengte for deretter la oss få spise i fred. Det kan jo nesten bli litt mye noenganger der personalet skal skravle og skøye når man prøver å spise som en familie med 2 små barn.
På kvelden var det mini disco og der var jo personalet helt suverent! Samme på lekeklubbene som tilhørte hotellet. Vi fikk kjempe koselig service på butikkene som lå inne på hotellet også!
Så alt i alt var jeg fornøyd med personalet.

Maten

Vi bestilte «halvpensjon» der vi hadde inkl frokost og middag. Vi fikk også drikke og desserter til maten. Det vi merket som veldig positivt her var at ved å ha halv pensjon passet vi hele tiden på å spise jevnlig. Vi merket jo bare hvor fort klokken gikk og plutselig var det mat alt! Og selvom man kanskje ikke følte seg sulten helt enda måtte vi spise innen visse klokkeslett. Jeg har iallefall fra tidligere erfaring merket hvor lett det er å glemme å spise. Utvalget på resturangen var utrolig stort! De hadde alt du kunne tenke deg. Egen avdl for barna der ting var laget av figurer og i forskjellige former. En egen avdl der det sto kokker og laget maten mens du så på. De hadde egen avdl for dem som gikk på «lavkarbo». De hadde juicemaskin med alle mulige ulike frukter osv. Så om du letet etter noe spesielt skal jeg love deg at du kom til å finne det et eller annet sted..
Men selvom alt dette høres veldig flott ut var det også noen negative sider.. Først av alt var resturangen i kjelleren OG innendørs. Selvom det var store flotte vinduer med trapp opp til badeområde, fosser osv så ble det veldig stusselig å sitte inne i en kjeller når det var så flott vær ute. Jeg savnet veldig muligheten til å sitte ute å spise. En annen ulempe var jo størrelsen. Lokale var enormt og det var VELDIG mye mennesker overalt. Ungene virket litt stresset over alle menneskene og roet seg ikke så veldig under måltidene. Men vi gjorde det beste ut av det, tok med barna når vi hentet mat og prøvde å inkludere dem. Det kom et personal bort til deg da du skulle finne deg et bord og spurte da om hva du ville drikke. De første dagene begynte vi med å bestille en drikke hver. Men underveis i måltidet kom ikke servitørene tilbake (fortåelig at dem ikke holder styr på ALLE de menneskene) så da måtte vi lete etter noen. Så et tips er å bestille all drikke når du setter deg, så slipper du å lete etter en servitør etterpå.
Det mest negative med maten var smaken. Selvom utvalget var enormt bærte maten en tydelig preg av at det industrielt. Det føltes ut som ingenting hadde et spor av krydder eller salt i seg.. Men maten var helt ok – sånn midt på treet. En dag i uken hadde dem «spansk aften» og DA smakte maten veldig godt.. Det skal sies. Og den dagen ble tema vel gjennomført med pynt, mat og musikk. Også må jeg skryte av desserten. Kakene var råflotte og smakte også himmelsk!
Vi valgte å bestille mat ute de to siste dagene. Den ene dagen dro vi inn til et tivoli ca 15 min unna og spiste på en pizzaresturang. Dagen etter gikk på en resturant som lå rett på utsiden av hotellet. Der hadde dem NYDELIG mat!!

Uteområde

Uteområde var vi storfornøyd med. Når man gikk langs uteområde føltes det ut som om du var utenfor hotellet. Det var palmer, bruer, strender, bassenger, sand, solsenger osv. Hele område var inngjerdet noe som gjorde område veldig trygt å være på. Vi syntes det var veldig positivt at det var «sand» på uteområde. Siden vi brukte mesteparten av tiden inne på hotellet kunne ungene leke med sand og i vannet UTEN å være på stranden. Sanden var bittesmå stein, noe som var veldig kjekt. Da slapp man å våkne opp med sand OVERALT. Man klarte fint å børste av alt på utsiden før man gikk inn. Det var et gigastort basseng i midten av plassen som hele veien rundt hadde en «strand» laget av flis. Flere steder gikk det bro over bassenget med mellomstopp med små øyer med «thaispa» og «toaletter». Ulempen med de store bassengene var at vannet var iskaldt.. TROR ikke det var oppvarmet? Sålenge vi var der når det var helt ok varme og ikke SUPERvarmt ble dette vannet for kaldt for oss å bade i. Litt synd, siden det var her det var strand. Men ungene koset seg og leket i strandkanten fordi.. I gjenngjeld hadde dem både barnebasseng og dypt basseng som var godt oppvarmet. Vi brukte mesteparten av tiden langt barnebassenget. Akkurat passe høyde og mengde vann.
Det var solsenger overalt og disse var gratis. Det var tilgang til mat, is og drikke overalt så man trengte ikke gå langt for å kjøle seg ned. Det var ikke felles barneleker tilgjengelig, men rett ved barnebassenget (innendørs) var det en liten butikk som solgte leker, badetøy, flytemadrasser, strandsko og alt annet man evt kunne måtte trenge.
Og noe av det beste med uteplassen er at den er ombringet av hotell eller trær noe som gjør at det er veldig lite vind. På denne tiden var det noen dager som var litt kalde når vi var utendørs, men med engang vi kom innenfor hotellet var det vindstille og barna kunne bade uten å bli kalde.

Underholdning

Til alle
Hver kveld var det underholdning for alle alder. Dette var etter mini disco og ofte rundt leggetiden til barna. Vi hadde med vogn så iallefall Matias kunne sove om han ble trøtt. Men begge var så opptatt av showet at de nektet å sove før det var over i 22tiden. Showene var av høy standar med en god variasjon iløpet av uken. Alt fra sang, dans, akrobatikk, teater osv.. Showene er inne, i tilknytning til en stor bar. Vi kjøpte masse drikke der hver kveld (brus, iste og max 1 glass vin. Hehe) og noenganger noe snacks og ble overasket over hvor rimelig det var på sluttregningen.
I tillegg var det opplegg hver eneste dag for barn og voksne. Det var zumba, tennis, fotball osv.
Til barna
Det var masse opplegg for barna! Man har jo bamseklubben som er i tilknytning til start tour. Martine ønsket ikke å være med på dette da det var «foreldrefritt». Hun ønsket heller å bruke tid med oss. Men det var lekeplass ved siden av «bamsehuset» og der var vi mye. Det var et stort lekerom på hotellet der det hele tiden satt personalet fra hotellet som kunne være «barnevakt». Vi satte ikke fra oss barna der, men leket mye med barna der. De tegnet, leket med kitt, hadde dukketeater osv. Hver kveld (ca etter middag) var det minidisco. Dette var i samme lokale som showet. Det var noen utrolig positive og flinke mennesker som sto for dansen og lekene. Barna var superivrig og syntes dette var dagens høydepungt. Etter minidisco gjorde dem alltid «noe ekstra». En dag laget dem ballonger, en annen dag var det ansiktsmaling, mens en dag var det kino.. Og etter det var det frilek. Dette syntes Martine var mest stas. Da fløy hun rundt på scenen å danset og danset.. Matias falt for de små stolene og elsket å skyve rundt på dem..
Om du går 15-30 min langs «elven» kommer man til et stort tivoli. Karusellene osv var kun åpent om kvelden men det var et STORT lokale med bowling, spillemaskiner, «biler og fly» man kunne «kjøre» osv. Slikt dem pleier å ha på kjøpesenter og ved bowlinger osv. Her kunne dem virkelig velge og vrake..

Tips:

– Første dagen skulle vi prøve å finne en dagligvarebutikk og gikk et godt stykke før vi kom til et lite kjøpesenter med en knøttliten butikk.. MEN når man går ut av hotellet og opp mot vegen kan man gå til VENSTRE og videre rundt hotellet så kommer man rett til en dagligvarebutikk. Den ligger jo nesten helt inntill hotellet. Ved siden av her ligger det også en resturang.
– Etter resturangen kommer man til en bro. Under broen går en laang laang elv (som btw ikke har noe vann i seg). Skal man gå ned mot vannet eller opp mot «tivoliet» bør man følge denne. Da kommer man dit man vil uansett. I begynnelsen gikk vi langs veien og gikk mange omveier. Om du står med ansiktet mit brua og ryggen mot hotellet kommer du til vannet ved å gå til høyre, og mot byn «tivoli» ved å gå til venstre. Vi var ikke ved vannet MEN det skal vist være veldig flott der. En liten ørken med en strand.
– De første dagene gikk vi ut av hotellet og helt rundt hotellet for å komme til broen og dagligvarebutikken. Midt i feiren oppdaget vi at det var små dører langt gjerde som man kunne gå ut og inn av ved å bruke nøkkelkortet. Da ble det plutselig ikke så langt å gå alikavel.
– En dag vi skulle på palmitos park (som er 15 min unna) bestilte vi taxi via hotellet. Vi sa vi ønsket en taxi med to barneseter. Han ringte og bestilte dette, og vi sto på utsiden og ventet. Barnefamilie etter barnefamilie hoppet inni taxier med barna på fanget UTEN seter. Vi ventet i 30 min og puret på i resepsjonen. De ringte tilbake og fikk beskjed om at de enda ikke hadde klart å finne en taxi med barneseter. Så det var tydeligvis ikke veldig vanlig å bruke der nede. Så enten bør man ta buss, forhåndsbestille en taxi eller leie bil. Jeg ville tro det skulle gå greit å få en taxi med seter om det avtales på forhånd.
– Ta med langbukse til middagen. Jeg som dame kunne komme med kort shorts og utringet topp. Men da Kristoffer kom med shorts (som gikk over leggene) fikk han beskjed om å dra å skifte. De er veldig strenge på dette ved middagen. Frokosten gikk helt fint. OG alle må ha på sko. Selv barna..
– Om du har barn som gjerne vil møte bamse så sjekk med engang hvem dager han er tilgjengelig og klslett. Vi fikk ikke møtt han før 3 dagen fordi vi overså tiden OG dagen etter hadde han «sovedag».
– Vi har alltid syntes at det har fungert veldig bra med de plastposene du får på flyplassen her i Norge. MEN om du bruker de så husk å ta med en ekstra å legg nederst i vognen. Vi fikk nemlig sjokk da dem ikke hadde NOE beskyttelse på flyplassen i Gran Canaria og måtte sende vognen slik som den var uten noe beskyttelse. Heldigvis gikk det bra :)
Del innlegget mitt

10 thoughts on “Maspalomas Princess – vår erfaring

1. Tusen takk for kjempegod og detaljert beskrivelse:) vi reiser i morgen og dette var til stor hjelp. Gleder oss :)

2. Hei! Takk for god info :) Vi skal til samme stedet om et par uker med 2 åringen vår :) Lånte dere reiseseng på hotellet, og var denne grei? Må man ha med sengetøy (laken og hodepute..) til denne selv? Ha en fin dag :)

• Så moro!! Gled dere :D Mesunner dere der =)

Reisesengen fikk vi gratis av hotellet ja. Vi huket det vel av når vi bestilte. Den var som norske reisesenger, så helt grei :) Alt av dyner og sengetøy fåes der nede :)

3. Høres flott ut :-) Så du syns det går greit å reise uten prampack? :-) Spør fordi vi skal reise med vogn selv og klarer ikke å bestemme oss for pose eller prampack… :-)

• Vi dro uten og det går veldig fint det. Pakket den skikkelig sammen så den ble tett og solid. Pakket den deretter inn i den plasten man får på flyplassen. Har alltid funket utmerket her..

MEN husk å ta med ekstra pose til hjemreisen.. Slik plast hadde dem ikke på flyplassen der nede og vi måtte sende vognen uten noenting hjem igjen. Heldigvis gikk det bra!!

4. Kjempebra innlegg, for en oppsummering!! Vi var på samme hotell uken etter (?) dere, og har mye av de samme erfaringene:-)
    Men jeg syns hotellet var ALT for stort, hadde holdt med halvparten hehe;-)

• Ble litt å skrive ja! hehe :P:P

Syntes hotellet var fantastisk!! Ja det var igrunn veldig stort. Men hadde vi fått rom litt nærmere hadde det ikke gjort oss noe. Stort hotell = mye utvalg :) Nå var vi jo med barna hele tiden da dem er så små. hadde ungene vært større kan det være at vi hadde syntes det hadde blitt for stort (om dem skulle gått på do alene eks)