Som jeg har skrevet tidligere har vi ikke reist mye til sydligere strøk tidligere. Men etter en tur til Gran Canaria i fjor gav det virkelig mersmak. Varmen og været er jo en ting. Men den aller største grunnen til at vi ønsker å dra hit er stemningen, aktivitene, opplevelsene osv. Vi så jo i fjor hvor mye ungene koste seg på en slik tur, så derfor bestemte vi oss for å gjenta suksessen i år også.

I år valgte vi å reise med ving – i motsetning fra i fjor som vi dro med start tour. Jeg har lenge vært skeptisk til ving, da jeg har hørt mye dårlig om dem. Men vi var storfornøyd med ving, og kommer helt klart til å reise mer med dem. Start tour har også gitt oss gode reiser, men i år ønsket vi å oppleve «Lollo og bernie» fremfor «bamse» (som er deres maskoter). Fordelen med Rhodos fremfor Gran Canaria var at det var kortere flyreise. Det var også levbar tid fra flyplassen og til hotellet.

Mange ønsket et «vår erfaring» innlegg, slik jeg skrev om maspalomas. Så here it comes! Dette er kun våre personlige meninger, og ingen fasit.

Sunwing Kalithea Beach – Rhodos

Førsteinntrykk:

Stort! Rent! Spennede! Variert!
Hotellet har fem ulike hoteller/leilighetskompleks, så område var ekstremt stort. Det som var flott var at dem hadde klart å avgrense områdene veldig. Jeg opplevde hotellet som nokså moderne, og det var tydelig at det var godt renhold på hotellet.  Hotellrommet var romslig og superfint! Personalet var hyggelig, imøtekommende og hjelpsomme.

Rommene

Vi valgte å ligge på Athena, og angrer virkelig ikke for dette! Det var på dette hotellet showet ble vist på kveldene, og det var svært praktisk å bare ta heisen opp når det var leggetid. Vi valgte et 2-roms med balkong uten havutsikt. Hotellrommet var supert med et soverom, en stue, en kjøkkenkrok, en gang, et bad (med en stoor dusj. Praktisk!) og en balkong. Vi valgte ikke å prioritere utsikt på balkongen, da vi viste at vi kom til å være lite på rommet. Så vår utsikt ble mot parkeringsplassen og tivoliet. Helt greit, og vi merket ingenting til støy fra vei eller biler. Sofa i stua ble brukt som sovesofa på nettene, og dette fungerte veldig greit. Jeg prøvde å sove der en natt, og det er ikke til å anbefale! Den var grusomt hard og vond. Ungene merket ikke stort til dette, da de ikke har så mange kilo på kroppen enda. Hovedsengen derimot var helt fantastisk å sove i! Rommet hadde også gratis aircondition og internett. Det var også veldig deilig å ha en liten kjøkkenkrok med kjøleskap. Det var satt inn mange hyller som lignet på «expedit» i stuen, noe som var utrolig praktisk for oppbevaring av leker, klær, kofferter, sko osv. Denne gangen lå vi ikke så langt fra heisen, så det var kort vei til hotellrommet fra basseng/showscene osv. DET har vi funnet ut er viktig.

Personlaet

Har bare godt å si om dem også. Det sto ansatte fra ving i resepsjonen til enhver tid, slik at vi alltid hadde noen å prate med om vi måtte trenge det. Vi hadde en ganske lik opplevelse av personalet her, som på det forige hotellet vi var på. Strenge på antrekk, holdninger, ivaretakelse av både store og små. Ungene viste også alltid hvem de kunne hendvende seg til om de ikke skulle finne mamma eller pappa. Jeg opplevde dette en gang på turen (at jeg fant et gråtende barn), og det kom raskt et personal og hjalp til med å finne mobilnr for å ringe. De ansatte i resturantene var også svært hyggelige og serviceinnstilte, slik de pleier å være på slike steder. Ungene fikk selv dra «all inclusive» kortet, og måtte ofte gi en «give me five» før de kunne gå inn å sette seg.

Det var et stor team med personal som jobbet for «barneklubben», og det var de samme som var der hele uken. Da ble ungene veldig trygge på de ansatte, og kjente dem igjen. Det var også dem som fremførte på kveldene, hadde mini disco, after beach, kledde seg ut som lollo og bernie osv. For noen fantastiske mennesker! Man kunne se lang vei at disse menneskene elsket jobben sin.

Maten

Denne gangen valgte vi «all inclusive» og dette var vi svært fornøyd med. Det var utrolig varmt de dagene vi var der (opp mot 40 grader), og det var da deilig å kunne forsyne seg av drikke og is hele dagen. På grunn av varmen ble jo drikka fort varm, og det var da nydelig å kunne bytte ut brusen/vannet om det var lunket. Det var en hovedresturant der vi spiste lunch og middag (denne lå oppe ved helios, men bare 2 min gangavstand fra oss). Frokosten kunne vi spise på hotellet vårt, men vi passet på å spise frokost på den resturanten lolle og bernie kom på. De byttet nemlig på Athena og Helios annenhver dag.

Hver dag var det et nytt tema – meksikans, spansk, gresk, american osv. Kjempe spennede å få smake på så utrolig mye forskjellig på bare en uke! For utvalget var STORT. Både når det kom til forett, middag og dessert. Brettene var alltid fulle, og personalet fylte på jevnlig slik at det aldri gikk tomt for noe. Hver dag sto det også et personalet i midten av resturanten som stekte enten en rett eller dessert som man da fikk servert rett på en tallerken. Den ene dagen sto han på utsiden og serverte sukkerspinn til alle som ville ha.

Personlig syntes jeg det var god smak på maten, og den smakte ikke fult så halvfabrikat som hotellet vi var på sist. Likevel var jo ikke maten som en «indrefilet du bestiller på en resturant ute», men det kan man heller ikke forvente på et slikt sted. Utvalget var jo ekstremt stor, så her fant alle noe de likte. Barnemenyen og brusen sto i slik høyde at ungene kunne hente dette selv – noe som var turens høydepunkt!

Noe som også var svært positivt med all inclusive var at ungene kunne lage seg noe mat eller en toast når dem ville. Barna spiser jo lite men ofte på slike turer, og da er det deilig å slippe å svi av tusenlapper på mat som bare blir kastet. Her kunne dem gå å lage seg en toast 1/2 time etter middagen om dem ville. Jeg som er litt opptatt av hygiene likte også svært godt at dem hadde desinfeksjonsdispenser på hver side av inngangen til resturanten. Da var det lett for alle fire å huske på å sprite hendene før vi gikk inn.

Uteområde

Som sakt hadde hotellet fem ulike hoteller/leiligheteskompleks. Hotellene var svært ulike, og passet for de fleste ulike mål for en slik tur. Athena og Helios var barnehotellene der alt var tilrettelagt for barna. På hvert av hotellene hadde de et stort basseng, et babybasseng, et basseng med strand og sklier og et barnebasseng med litt morsomme figurer. Her var det virkelig noe å velge mellom for enhver!! Ungene mine lekte mest i bassenget med strand og bassenget med figurer. Det var masse solsenger overalt, og vi fant alltid et sted å ligge uansett når på dagen vi kom.

Jeg har ikke satt meg veldig mye inn i de andre hotellene, men under er en liten oversikt (lånt fra ving.no). Noen av hotellene lå litt vekk fra bassengene og heller mer nære stranden. Andre hadde eget basseng på utsiden av leiligheten. Mye å velge mellom!

Skjermbilde 2014-10-19 kl. 13.08.58

Stranden ligger rett på nedsiden av «triton», og det tok oss ikke mer enn 2-3 minutter å gå. Stranden er ikke veldig stor, men akkurat passe. Her også er det solsenger (gratis), vannaktiviteter samt en liten kiosk. Sanden er småstein, noe ungene elsket! De hadde masse ulike farger, så vi satt ofte å sorterte steinene i bøtta. Steinen var ikke vond å gå på, slik at både barna og vi voksne badet fint uten badesko. Jeg personlig ELSKET stranden, og kunne tenkt meg å være der hver dag! Men ungene likte seg best i bassngene. Vannet var veldig salt, så man kunne fint ligge å bare flyte. Gikk man et lite stykke ut (til livet ca), kunne man se masse småfisk svømme rett foran deg. Vi kjøpte dykkemaske og snorkel for å studere dem. Herlig!

Underholdning

For alle:

Det var flere familieaktiviteter på hotellet, noe som var en stor hit for oss! En dag var det felles dans, der vi alle sto i ring og lærte folkedans (mens Lollo og Bernie var med). Hver dag var det vannerobic, noe ungene elsket å være med på. Jeg tenkte i utgangspunktet å prøve å få vært med på denne for treningen skyld. Men siden ungene syntes det var så moro å bli med, så ble det mer lek. En hang på ryggen, mens en annen svømte rundt i en badering. Noen dager kom enten lollo og bernie og ble med på slutten av erobicen.

De fleste kvelder var det underholdning, der fire ving-ansatte fremførte ulike sjangere hver dag. Utrolig flinke var dem! Min favorittkveld må nok være abbakvelden! Selvom alle temanene var utrolig bra. Kjente og gode sanger som du kan synge med på. Ungene var ofte oppe til showet var ferdig, men et par kvelder gikk vi på rommet litt før. Showet er jo ferdig nokså sent.

For barna:

Her tror jeg nesten jeg må begrense hva jeg skal skrive. Det var et stort utvalg aktiviteter for barn i alle aldere hver eneste dag. Vi hadde oversikten på mobilen, og gikk igjennom dagen hver dag og plukket ut hva vi ville prioritere. Det var to «lollo og bernie miniland». Et på Athena og et på Helios. På morgen var det barneklub der barna kunne være der uten foreldre. Våre barn ønsket ikke være med på dette, og det er jeg egentlig ganske fornøyd med. Når vi har en uke sammen, er det jo veldig koselig å kunne være med ungene mest mulig. I tillegg var det jo aktiviteter hele dagen, så vi hadde nok å finne på. Lollo og bernie viste seg flere ganger daglig også, så ungene fikk virkelig hilst på dem ofte. Det var frilek (tegning, film, lego, spill osv) når miniland var oppe for alle. Det var ansiktsmaling for barna et par dager, mens en annen dag kunne barna male de ansatte. DET var stas! Et par dager i uken hadde dem også «aqua mini dico», noe ungene ELSKET. Da var det full disco, dans og musikk i et av bassengene.

Noen kvelder var det mini disco, og innimellom var det «after beach». Her er det sang og dans for barna – OG lollo og bernie er med. Barna kunne stå i kø etter minidisco for å gi både lollo og bernie en kos. Matias gjorde dette hver kveld, mens Martine brukte noen dager på å bli konfortabel.

For de litt større barna var det «mini stars» og det så ut til at større barna likte dette svært godt. Mange satt også å spilte på pcer rundt forbi i lobbyen. Det var billjard, vannvollyball og mange andre aktiviteter der for de store barna også.

Det var i tillegg et lite tivoli på utsiden med hoppeslott og et par karuseller. Dette var bare NOE av aktivitene inne på Kalithea. Ler HER for å se utvalget av aktiviteter.

TIPS

– Vi valgte å bli på hotellet hele uken. Men jeg har hørt at «gamlebyen» er verdt å få med seg når man er på Rhodos. Det var vist ikke så langt unna hotellet.

– Start turen med å få en oversikt over aktivitetene som finnes på hotellet og kikk gjerne på «holiday planer» inne på ving. Her får du en god oversikt over alt som skjer time for time – hver dag. Bruk resepsjonen for å spørre om tips og råd.

– Få med dere hvem tidspunkt lollo og bernie kommer. Og ikke minst HVOR. Vi oppdaget at de er på frokosten på hotellene annenhver dag (Athena og Helios). Vi spiste derfor frokost på det hotellet som lollo og bernie skulle komme. Man kan selv velge hvor man skal spise. På dagene også kommer de litt ulikt på helios og athena.

– Det er dagligvarebutikk på hotellet, noe som var veldig genialt! Så slapp vi gå langt for å prøve å finne en slik butikk. De har også en butikk med alt av lollo og bernie effekter – samt vannleker. Badering, badebåt, bøtte og spade osv..

– Lurer dere på å bestille «besøk av lollo og bernie på rommet» kan det være lurt å avvente til man kommer frem. Man vet aldri hvordan barnet reagerer på dem, og de trenger ofte litt tid på å bli konfortable med dem. Dette kunne bestilles underveis også – MEN det kan såklart bli få plasser igjen.

– DET var det jeg kom på av tips nå. Fører på mer etterhvert om jeg kommer på no mer. Til dere som har vært her tidligere: Kom gjerne med innspill!

Oppsummering:

Et FANTASTISK hotell. Elsket det meste, og kunne fint dratt dit igjen. Eneste ulempen med hotellet var at det ble veldig stort. For oss ble ikke dette noe problem – vi så heller på alle godene vi fikk ut a dette.