Lørdag 19 juni giftet jeg meg med min hærlige mann Kristoffer. Tirsdag 22 juni dro vi på en romantisk bryllupsreise. Vi tok toget til Gardemoen, og tok flyet videre derifra til Bulgaria. Kristoffer hadde jo fått psp i bursdagsgave, så denne brukte vi til å se film med på flyet.. Helt genialt!:) Etter noen timers reise var vi endelig fremme.. Vi ankom da Burgas, der vi ble møtt av Start tour. Vi satte oss inn i riktige buss, som skulle føre oss til hotellet. På bussen ble vi også kjent med ett par i 50-60 årene som skulle bo på samme hotell. Var bare så søte! Disse så vi og skravlet med omtrendt her dag hele turen.

På toget. Klar for en romantisk uke sammen..

Vi kjøpte filmen «venner for livet» på flyplassen før vi gikk ombord på flyet

Vi koblet til hvert vårt sett med ørepropper og koset oss

Da vi ankom hotellet var det sent, og vi var spente på rommet. Vi bodde på ett veldig lite, men veldig flott hotell. Vi hadde bestilt det største rommet på hotellet, noe all av en suite. Vi gikk opp i 3.etg, og da da vi åpnet døren ble vi meget skuffet. Ett lite dobbelt rom, men ett knøtt lite bad. Vi gikk ned å klaget. Mannen i resepsjonen forklarte at dette rommet var mye større enn dem andre.. Og at rommet som hadde en egen stue var leilighet.. Jaja, tenkte vi litt skuffet. Vi skal jo ikke være så mye på rommet.. Dagen etterpå fikk vi oss litt av en overaskelse da vi kom ned i resepsjon. Mannen beklaget veldig, og sa at vi hadde fått feil rom. Det han mente var leilighet var rommet vi skulle ha. Det hadde vært problemer med aircondition, og derfor hadde vi fått ett annet rom sålenge. Vi flyttet ned i 1.etg på vårt nye rom. Det var større. Eget soverom, egen stue, større bad og gang! Da vi kom inn på rommet hadde dem disket opp med champage og to glass for å gjøre det godt igjen! Koselig :D

Dette synet fikk vi da vi kom til vårt nye hotellrom

De første dagene tok vi med ro.. Vi møtte opp på ett opplysningsmøte med start tour for å få mest mulig ut av turen vår.. Det var kun meg og Kristoffer.. Ingen barn. Nettop derfor ville vi utnytte denne turen til å oppleve masse! På møte fikk vi litt info om bulgaria, om diverse ting som hvem minibank vi burde bruke, hvor det er bra å spise, høflighet i Bulgaria. Så fikk vi info ang utflukter. Vi booket nesten alle sammen. Vi skulle oppleve masse! Guiden ble litt paff når vi sa alt vi skulle være med på. Men ganske fornøyd siden vi da fikk svidd av endel penger. Hehe. Vi er veldig glad vi dro med start tour. De var til stort hjelp! Og dem hadde også en tlf vi kunne ringe til 24 timer i døgnet hvis det var noe vi lurte på. De første dagene brukte vi da som sakt til å kikke litt rundt i Nessebar der vi bodde, og i sunny beach som var nabobyn. Det regnet godt de første dagene, noe vi ikke var helt forberedt på. Derfor måtte vi shoppe litt..

Vi kjøpte oss like gensere. Min i rosa, Kristoffer sin i blå. Er man nyforelska så er man det. haha. En grusom paraply måtte vi jo også ha i dette været. Her går vi en romantisk tur langs vannkanten i Nessebar

Vi hadde med endel tynne sko, så var det noe vi manglet så var det tørre sko! Vi leitet overalt etter sko. Nesten alle var veelig tynne og grisestygge. Til slutt fant vi noen som gikk til nød. Haha

Vi bodde i gamlebyn i Nessebar. Det gikk en bru fra nybyn og over til gamlebyn. Gamlebyn var da ei lita øy med masse kultur i. Dem hadde ikke fått lov til å forandre på noe i gamlebyn. Så her var det gamle kirker og bygninger fra mange år tilbake. Dette er det store turiststedet om dagen. Alle kommer for å se på dette flotte stedet. Det er også maasse selgere overalt med store boder. Når kvelden kommer drar som regel turistene tilbake til sunny beach der flesteparten har hotellene sine. I gamlebyn blir da ett rolig og koselig bulgarisk uteliv. Vi dro ofte på utflukter, og noen kvelder over til sunny beach. Mens vi tilbringte noen kvelder kun i gamlebyn. Der koset vi oss på en rolig resturang. Satt på ett utested med mange bulgariske mennesker. Deilig å ha noen litt rolige kvelder også, der fokuset er på hverandre!:)

En koselig tur på «byn» i gamlebyn. Her begynte vi med en god middag

Så flyttet vi oss videre til ett koselig utested midt i gamlebyn

De hadde verdens beste og største strawberry daqiry

Mens Kristoffer holdt seg til teqilaa!!

Kultur i gamlebyn. På det første bildet ser du mange av de trange smågatene

Utsikten fra gamlebyn. Det man ser på andre siden av vannet er sunny beach

Her sto det en kar å lagde pannekaker og vafler hver eneste dag. Pannekaker var veeeldig populært i Bulgaria. Disse var SYYKT gode!

På tur med sin kjære i gamlebyn

En kveld vi var ute å spiste i Nessebar kom dette hærlige parret og sang romantiske sanger for oss!

Hotellet vi bodde på. Ett gammelt hus som er gjort om til ett hotell med en kjent resuturant i 1.etg og kjelleren. Utrolig koselig der!

Monte Cristo het hotellet. Dette var også gravert inn i alt som var på rommene og i resepsjon.

På brua på vei inn til gamlebyn!

Vi kikket jo endel rundt i gamlebyn på dagstid. Men utenom utfluktene tilbringte vi endel tid i sunny beach. Der var det en laaaang shoppinggate langs stranden. Vi shoppet masse, og opplevde veldig mye! Det gikk buss hele tiden fra nessebar og til sunny beach. Kostet ingenting. Så transport var ingen problem.

Såklart måtte vi kjøpe inn «familien Døli» skilt sålenge vi har blitt en Dølifamilie. Denne er gravert av en flink mann i sunny beach

Her sitter vi i en vogn bakpå en sykkel som spiller høy musikk. HARRY!

Nyyygift!

Her spiser vi på en resturant i Sunny beach. Levende musikk. Masse nydelig grillmat. Og ikke minst, flott utsikt utover stranden/vannet

Sunny beach på kveldstid

En kveld fant vi oss ett koselig sted ved ett utested på stranden i sunny beach.

Koooos!

Der så dere mange av bildene fra våre dager i Bulgaria… Så over til alle utfluktene! Vi opplevde veldig mye, og ikke minst lærte helt syykt mye! Men for å ikke gjøre dette innlegget så sykt langt skal jeg prøve å begrense dette litt. Kunne skivd alt jeg hadde lært, men det blir kansje ikke så spennede som å virkelig være der? Hehe..

Det første stedet vi var «Marias sommerpalas».
Det var ett stort og flott område med sykt mye blomster, trær, frukter og ikke minst kirker og lokaler.. De hadde også ett eget sted der de laget vin. Her hadde de lagret vin helt fra tiden Maria bodde her. Som da var maange hundre år tilbake! Vi fikk smake på masse god vin. Alt fra conjakvin til ren rødvin. Vi fikk komme inn å se på all den gamle vinen (som var nokså nedstøvet!). Vi kjøpte med oss en flaske rødvin som var 10 år gammel!

Denne stolen skulle gjøre deg fruktbar…. Så om noen vil ha barn, får dem ta en tur hit. Haha

Vin som er veeeldig gammel!

Brudeparret på tur. Kristoffer som IKKE likte vin syntes igrunn vinen her var ganske så god..

Her er vi ved en foss. Nydelig sted!

Jeg likte veldig godt rosebyn! Roser så langt øye kan se.. Litt regn var det, derfor vi ser ut som noen drukne sauer. Haha

De neste stedene vi var på ett gammelt kloster. Eller det vil si.. Ett fjell der munkene før i tiden gjemte seg for ikke å bli sett. Det var nemlig ikke lov å ha en slik religion. Så oppe i dette fjellet gjemte dem seg hele livet. Levde på ting rundt dem. Sov på utskjærte steinsenger.. Huff, så grusomt liv.. Vi var også i en stor by! Husker ikke navnet akkuart nå.. Men der kikket vi innom en stor og kjent kirke. Kikket litt rundt i byn, og spiste noe god mat.

På første bildet ser du sengen til den ene munken. Dem levde vel ca 8 stk her.. På siste bildet ser du fjellet dem levde i..

I byn så vi mye rart. Vi ble også tilbyd narkotika.. Ja denne byn var mye større og værre på slikt enn i Oslo… Denne søte statuen sto midt i byn! Hehe

Deretter besøkte vi en gammel landsby oppi fjellene. Ett stykke å kjøre. Og veien gikk rundt og rundt oppover ett fjell med bratt skråning ned på sidene. Og såklart uten gjerde. GRUSOMT å kjøre slik… Når vi ankom landsbyn fikk jeg meg en oppkvikker ja.. Hvor godt vi egentlig har det. For dette var som å komme 100 år tilbake i tid. Husene var falleferdig.. Her sto 80 år gamle damer på gata å solgte hjemmestrikkede sokker. Barna fløy rundt med klær som aldri har sett en vaskemaskin.. Når vi tursitene kom løp dem bort å skulle selge blomster dem hadde plukket rett ved siden av beinen ditt. Stakars.. Alt dem levde av var det dem dyrket selv, og klær dem laget selv. Noen få hadde biler som ganske snart så enden av tunnelen. Men ett godt humør hadde dem alle! Vi besøkte oss turistresturangen her oppe. Der fikk vi 4 retters middag. Masse vin. Underholdning, demmes folkedans osv. Publikum ble dratt opp å skulle danse.. De avsluttet med at alle dansene på rad og rekke danset ut på plassen. Der skulle en mann gå på glør. Han bærte mange av barna mens han fløy rundt på gløra! En fantastisk kveld..

Husene i landsbyn..

Meg og Kristoffer sin nye bolig.. Haha, nei huff.. Ikke mye fint alså

Oldemor igang med dagens jobb. Her lager dem bomull som dem kan strikke med..

Her står barna å selger blomster.. Mens gamlemor selger hjemmestrikkede sokker.

I en falleferdig kirke kunne man tenne lys. Lys man tente på bakken var for dem som var dø. Lys man tente på stativet var for noen levende..

Når vi kom til resturangen skulle vi bryte av brød og nyppe det i salt og pepper..

Og her danser dem… På første bildet drar dem med seg mannfolka i salen

På første bildet danser mannen på glør.. På andre bildet ser dere hvor dem lager hjemmebrent.

Vi besøkte også ett gammelt kloster der det fortsatt levde munker.. Dem fløy rundt der i svarte klær.. Vi var å kikket inne i kirkene demmes. Vi måtte ta på oss store sjal for å dekke oss til når vi var i kirken.. Vi var også på en av bulgarias største vinkjeller. Der fikk vi også smake mye forskjellig vin. Vi fikk beskjed om hvordan smake på vin. Se på farge, lukt, konsistens osv.. Etterpå fikk vi komme inn i en butikk der dem solgte gammel vin og conjak. Her kunne du kjøpe conjak som var over 30 år gammel. Vi var også i Burgas der vi fikk gå rundt i store shoppinggater. Vi var også innom ett stort shoppingsenter der vi kjøpte en hel haug!

Inne på klosteret. På første bildet vasker Kristoffer hendene i vann som skal gjøre deg frisk og rask!

Her fikk vi ett glass rødvin når vi kom inn. På siste bildet ser dere alle glassene og det gode vi skal spise inntill all vinen

Her slapper vi litt av innimellom all shoppingen i Burgas

Kvelden før hjemreise var vi på den koseligste utflukten av dem alle. Vi dro opp i fjellet slik at vi fikk utsikt over hele sunny beach og nessebar. Vi skulle da spise 4 retters middag i ett stort telt/hus. Vi fikk masse god vin inntill, og masse utrolig morsom og spennede underholdning. Vi ble kjent med mange folk. En knallers slutt på turen..

Se utsikten bak!

De nygifte :D

Etter å ha blitt dratt med på en haug av vinsmaking fant kristoffer ut at vin ikke var så aller værst alikavel.. Siden Bulgaria er kjent for sin vin fikk vi jo vin til alle målltider..

Masse sprek underholdning

Vi avsluttet såklart turen og kvelden med å svinge oss løs på dansegulvet

Du har ikke sovnet innen nå? Hehe. Det er vel en av grunnen til at jeg har brukt så lang tid på å lage dette innlegget. Siden jeg nå har brukt ca 2 timer på det… Hvordan skal en klare å begrense bilder og info om dette utrolige turen. Etter en uke følte vi oss begge veldig mettet. Og vi er glad vi ikke valgte mer enn 1 uke. Kansje fordi vi også savnet Martine endel på slutten. Vi har iallefall opplevd veldig mye! Og dette ble en veldig velykket tur vi aldri vil glemme. Litt regn dem første dagene, men sol etter dette. Og egentlig litt deilig å ikke ha det for varmt da vi kjørte endel buss og gikk mye rundt å kikket…

Del innlegget mitt

7 thoughts on “Vår fantastiske bryllupsreise

1. Så moro å se bilder fra den fantastisk bryllupsreisen deres. Ser helt hærølig ut, og dere har virkelig fått oppleve masse :D

Du må bare spør om det er noe du lurer på ang bhg utstyr. Har jo jobba MANGE år i bhg og begynner igjen nå. Og er det noen jeg har erfaring og peil på så er det akkurat dette. Og virkelig sett hva man trenger og hva som funker best. Nesten så jeg er blitt alt for sær når jeg skal ha ting. For her er det ikke noe verken eller. Sån og sån skal det være.. hehe.

Ha en super søndag. Og lykke til i morgen.

Klem

2. SV; Det går veldig fint med den sengen. Det er en uttrekksseng. Så den blir 175 lang. Det er litt kant på den, men ikke mye.

Han har ikke gått ut av den selv enda. Også sover han så godt i den, for det blir ikke så trangt og varmt oppi den sengen ;)

3. Ser ut som dere hadde det skikkelig romantisk :)

Koselig da!

Også så mye dere har opplevd ;)

Veldig flotte bilder, morsomme de der dere kler dere ut på slutten :)